Pressmeddelande 2020-08-24

Watches by LP, Sveriges första prenumerationstjänst för vintage-klockor!

Med hållbarhet i fokus och vintageklockor som affärsidé. En prenumerationstjänst - först i Sverige, sannolikt först i världen! Som kund får man en unik vintage-klocka varje månad.

Den 20:e augusti lanserades hemsidan Watchesbylp.com.  Företaget startades av tre studenter, Gordon Lindquist, Gustav Pregmark och Carl Senelius.  Målet med tjänsten är att erbjuda ett kvalitativt alternativ till den typiska modeklockan. Klockorna som ingår i samtliga prenumerationer är därför helt mekaniska och märkena har ofta en rik historia.

Kvalitét och hantverk

Eftersom klockorna som ingår i prenumerationen är mekaniska, innebär det att handarbete och stor teknisk skicklighet lagts ned på dem.

- Varje klocka är som ett konstverk, hantverket bakom varje klocka är enastående. Allt från polering till urverkets komplexa delar har satts ihop för hand. Det är fördelen med vintage! (Gordon Lindquist)

Hållbarhet i fokus

- Dagens modeindustri är i stor mån inriktad på konsumtion, vi tror istället på återanvändning och på grön tillväxt. Som företag är hållbarhet, ekologisk som social, ständigt närvarande i beslutsprocessen. Förhoppningen är att bli ett klimatneutralt företag och bidra till en mer hållbar modeindustri.  (Carl Senelius)

Klockorna är vintage och de skickas i ett fodral som ersätter den typiska plastförpackningen. Fodralet är ämnat att användas och genom att prioritera funktion minimeras miljöpåverkan.

Sprida klockintresset

Tjänsten är en perfekt introduktion till klockintresset för yngre.

- Det finns många unga som är klock-intresserade och ännu fler som är modemedvetna. Vi tror att vintage-klockor är en stilren och tidlös komplettering till garderoben.  (Gustav Pregmark)

För ytterligare information och bildmaterial, vänligen kontakta:

Gustav Pregmark,

Mobil 0763-154457